Dag 64 op Malta 15-11

15 november 2014

Gisterochtend, heel erg vroeg, was het eindelijk zo ver. Ik ging naar Sicilië toe! Samen met Manon, een meisje die ik hier heb leren kennen, liepen we om 5 uur 's ochtends naar de bus. Met dit busje werden we naar de boot gebracht die ons in 1,5 uur tijd naar Sicilië bracht. Het was een erg grote boot waar 800 man in kon. Wel was het vanbinnen net een vliegtuig. Er stonden rijen met vliegtuigstoelen, de stewardessen liepen rond en er werd op een tv uitgelegd wat je moet doen als het vliegtuig (of in dit geval de boot) zinkt.

Eenmaal aangekomen op Sicilië liepen we naar onze bus. Dit bleek een dubbeldekker te zijn en uiteraard zaten wij bovenin! We moesten eerst 2 uur rijden naar het eerste stadje. Dit stadje is de poort naar de vulkaan de Etna. Hier verkochten ze wat plaatselijke dingetjes en in alles zaten nootjes. Ook hebben we daar even wat gegeten en gedronken voordat de bus weer verder ging. Hierna reden we door een enorme stad, gebouwd op de Etna. De grond was hier helemaal zwart van de lavasteen.

Onderweg, toen we al een heel stuk naar boven gereden waren, kwamen een huis tegen die bedolven was door lava. Je zag alleen nog het bovenste van de muren en het dak. Nog verder omhoog moesten we uitstappen. We waren nu ongeveer op 2,5 km hoogte. Hierna gingen we verder met een jeep omhoog, omdat het geen weg was voor een bus. Uiteindelijk kwamen we ongeveer 3 km hoog, boven de wolken uit en in de eeuwige sneeuw. Hier hebben Manon en ik een sneeuwpop gemaakt. We hebben er echt van genoten om daar te staan, al waren we wel snel buitenadem als we een klein stukje liepen.

Eenmaal beneden heb ik een magneetje gekocht en daarna zijn we weer verder gegaan. Ik heb toen eerst een uurtje in de bus geslapen en een uur naar buiten gekeken. Hierna waren we in Modica. Modica is gespecialiseerd in het maken van chocolade, zonder melk! Dit is vrij harde chocola en ik vond het niet heel erg lekker, maar Manon vond het wel heerlijk. We hebben in dit stadje ook avondeten gehad. We zijn naar een klein cafetaria-achtig restaurantje gegaan en daar heb ik iets genomen waar ik nog nooit van had gehoord. Het was een puntzak met 4 verschillende soorten kleine visjes. De naam wisten ze helaas alleen in het Italiaans. De visjes waren gefrituurd en net patatjes. Het was echt heerlijk, behalve de graatjes die erin zaten. Ook zijn we nog naar een kerk geweest in Modica. Hierna gingen we met de bus terug naar de haven en zijn we daar vandaan weer naar Malta gevaren. We waren pas om 23.00 uur thuis, dus ik ben uitgeput, maar voldaan op bed gegaan en ik heb héérlijk geslapen.

1. JP:
    19 november 2014